Ковельський професійний ліцей

7132 Лицювальник-плиточник, 7141 маляр, 7133 штукатур


1. Термін навчання:

  • на базі неповної середньої освіти (9 кл) - 3 роки.


2. Загальна характеристика професії:

Штукатур, маляр, лицювальник – плиточник (опоряджувальники) - це група професій, що прийшли до нас із глибини століть.

Професія штукатура виникла давно. Вже близько 5 тисяч років тому при будівництві будинків застосовували штукатурку з гіпсу. Слово "штукатурка” – італійського походження, (від лат. – гіпс, вапно, алебастр). Це дало вченим підставу припускати, що винайшли штукатурку італійські будівельники. На жаль, до наших дні дійшло дуже мало документальних даних про цю професію, тому зараз неможливо встановити, якими методами користувалися і які інструменти застосовували штукатури тисячоліття тому.

Перші приклади використання глиняної штукатурки-обмазки зустрічаються в житлах напівземляночного типу, характерних для степових районів древньої Русі. Для більшості охайності і краси поверхні глиняної штукатурки покривали різноманітними барвистими візерунками. У якості речовин-барвників використовували сажу, червону глину, крейду й інші найпростіші "земляні” фарби, а зв’язувальними речовинами для них служили жир, кістковий мозок, рослинна олія і пізніше вапно.

Зовнішнє оздоблення монументальних будинків у XIII–XV ст.. істотно видозмінилося. Будівельники стали оштукатурювати зовнішні поверхні цегельних стін, оздоблюючи їх рустами, які створювали враження кам’яної кладки. Так з’явився один із найпростіших елементів декоративної штукатурки. Згодом багато чого змінилося в технології і методах штукатурних робіт, але незмінним залишається їхнє призначення: надавати окремим приміщенням і цілим будинкам естетичного вигляду. Адже штукатурка – оздоблювальний шар на поверхнях або надає їм певної форми і фактури. Це від штукатурів залежить, щоб стіни і стелі були рівними, без западин і горбів, дверні і віконні скоси дзеркально гладкими, архітектурні деталі геометрично чіткими. Це штукатури готують будинок або споруду під остаточне оздоблення – фарбування або облицювання. І ніяка фарба або, припустимо, шпалери не зможуть сховати брак, якщо він допущений штукатуром. Штукатурка має санітарно-гігієнічне, захисно-технічне і архітектурно-декоративне призначення.

Сказати, хто був першим маляром - завдання складне. Але якщо судити по наскальних розписів, що збереглися в печерах Франції та Іспанії, то вже 40 тис. років тому наші пращури знали, що таке фарба. Вони користувалися і земляними фарбами – червоною, жовтою і коричневою вохрою і чорної сажею. А в стародавньому Єгипті, крім мінеральних фарб - синіх і блакитних, з'явився і найнеобхідніший малярам інструмент - волосяні кисті. Так що професії маляра чимало тисячоліть.

Робота маляра цікава і важлива сама по собі, справжній маляр в душі - художник. Адже крім навичок йому необхідні ще хороший художній смак, вміння не тільки тонко і глибоко відчувати, розуміти, а й відтворювати прекрасне.

Але фарбують не тільки для краси. Забарвлення - це і звуконепроникність, і вогнестійкість, і водонепроникність. Спробуйте залишити незабарвленими металеві конструкції - дуже скоро замість них буде купа іржавого заліза. Пофарбованої штукатурці на фасадах легше боротися з дощем, вивітрюванням. Олійні фарби - надійний захисник дерева від гниття. Ретельно підготувавши, обробивши і пофарбувавши поверхню або виконавши фактурну обробку, як справжній художник перед закінченням полотном, маляр прискіпливо огляне виконану роботу, і тільки залишившись повністю задоволеним результатами своєї праці, почне збирати і чистити робочий інструмент. Це означає, що міцне, красиве будівлю або споруду, де трудилися будівельники різних спеціальностей, повністю готове до здачі в експлуатацію, довгої і надійної службі людям.

Професія плиточника народилася в глибоку давнину, коли людина стала прикрашати свої оселі і святилища, коли в ньому прокинулося то могутнє почуття краси, якому зобов'язані своїм виникненням архітектура і декоративне мистецтво. Зразки праці плиточників давніх часів збереглися до наших днів.

Піраміди стародавнього Єгипту здавалося б не зв'язані з ремеслом плиточника. Але величезні кам'яні велетні, викладені на блоках вапняку, таїли в своїй глибині невеликі приміщення, призначені для "загробного життя" фараона.

У піраміді Джосера ці приміщення оброблені глазурованими плитками з орнаментальним малюнком-візерунком.

Майстерність плиточників передавалося з покоління в покоління. Цехові громади суворо стежили за тим, щоб ні одне з зерен цієї майстерності не зникло безслідно.

Сьогоднішні майстри-плиточники підтримують і розвивають давні традиції своєї професії. Ми невтомно захоплюємося чудовими пам'ятками нашої епохи - станціями метрополітену, театрами, клубами, палацами культури, великими спортивними центрами, які неможливо уявити без високоякісної обробки, в тому числі і без облицювання плитками.

Не менш важливим є й те, як оброблений твій дім, твоя квартира, твоє виробничу будівлю. Це залежить від будівельників-обробників, в тому числі і від плиточників. Плиточник найчастіше працює саме на обробці житлових будинків і якість цієї буденної його роботи значною мірою визначає настрій людей, що живуть в цих будинках.


3. Професійні знання та вміння:

Сучасний штукатур повинен знати:

  • склад та способи приготування декоративних розчинів, розчинів для штукатурки спеціального призначення та бетонів для торкретування;
  • види та властивості сповільнювачів та прискорювачів тужавлення;
  • властивості розчинів з хімічними домішками (хлористі розчини, розчини з додаванням поташу, хлористого кальцію) та правила користування ними;
  • способи виконання поліпшеної штукатурки;
  • способи промаячування поверхонь;
  • будову розчинонасосів, штукатурних машин, міксерів та низькообертального електрифікованого інструменту (дриль);
  • будову затиральних машин; вимоги до якості штукатурних робіт;
  • способи механізованого нанесення розчинів й торкретування поверхонь.

Сучасний штукатур повинен вміти:

  • виконувати промаячування поверхонь;
  • наносити штукатурний розчин на поверхню за допомогою розчинонасоса;
  • виконувати поліпшене обштукатурювання вручну прямолінійних поверхонь стін, стель, гладких стовбурів, пілястр, ніш з укосами, балок постійного перерізу та ремонт поліпшеної штукатурки;
  • обштукатурювати укоси, присхідці та відливи;
  • витягувати падуги з оброблянням кутів;
  • улаштовувати безпіщану накривку під високоякісне фарбування;
  • розчищати шви між плитами збірного залізобетонного перекриття, стіновими панелями;
  • опоряджувати лузги та усенки;
  • виконувати механізоване нанесення розчину на обштукатурені поверхні; виконувати торкретування поверхонь;
  • опоряджувати укоси збірними елементами;
  • виконувати механізоване нанесення розчину на обштукатурені поверхні; виконувати торкретування поверхонь;
  • опоряджувати укоси збірними елементами;
  • обштукатурювати камери коробів та каналів по сталевій сітці;
  • виконувати залізнення поверхні штукатурки;
  • установлювати та кріпити рамки для клапанів та жалюзі;
  • установлювати прибори житлової вентиляції з перевірянням їх дії та укріплення підвісок і кронштейнів;
  • готувати декоративні розчини та розчини для штукатурок спеціально-го призначення (гідроізоляційних, газоізоляційних, звуковбирних, термостійких, рентгенонепроникних тощо) за готовим рецептом;
  • виконувати механізоване затирання опоряджувального шару.

Сучасний маляр повинен знати:

  • властивості та технічні характеристики малярних фарб, пігментів, шпаклівок, ґрунтовок, та матеріалів для шпалерних робіт;
  • способи підготовки та обробки поверхонь під поліпшене фарбування водними та неводними фарбами;
  • способи підготовки поверхонь під покриття лаком;
  • вимоги до якості підготовлених поверхонь;
  • способи виконання ремонтних робіт на різних поверхнях;
  • способи приготування ґрунтувальних та шпаклювальних сумішей;
  • способи опорядження швів, кутів і примикань у гіпсокартонних обшивках;
  • процес виконання шпаклювальних робіт;
  • види, будову, призначення машин, механізмів та механізованого інструменту для виконання малярних робіт та правила роботи з ними;
  • способи приготування водних та неводних фарб;
  • процес простого та поліпшеного фарбування поверхонь ручним способом водними та неводними фарбами;
  • способи покриття поверхонь лаками;
  • види дефектів водного, неводного фарбування та способи їх усунення;
  • основні вимоги до якості фарбування;
  • способи приготування клею для шпалерних робіт;
  • способи розкроювання шпалер;
  • процес обклеювання стін паперовими, вініловими та флізеліновими шпалерами;
  • вимоги до якості шпалерних робіт;
  • правила дотримання вимог щодо роботи на підмостках і драбинах; правила пожежної та електричної безпеки;
  • правила і норми праці під час виконання робіт.
  • Сучасний маляр повинен вміти:

    • виконувати підготовку різних поверхонь під водне і неводне фарбування для поліпшеного фарбування;
    • виконувати підготовку поверхонь під покриття лаком;
    • виконувати підготовку поверхонь для обклеювання стін шпалерами;
    • виконувати шпаклювання швів, кутів і примикань у гіпсокартонних обшивках;
    • приготовляти шпаклівки;
    • приготовляти водні та неводні фарби;
    • приготовляти клей для шпалерних робіт;
    • виконувати просте та поліпшене фарбування ручним способом водними та неводними фарбами;
    • виконувати покриття лаками;
    • виконувати фарбування поверхонь ручним фарбопультом;
    • виконувати розкроювання шпалер;
    • виконувати процес обклеювання стін паперовими, вініловими та флізеліновими шпалерами;
    • виконувати ремонтні малярні та шпалерні роботи.

    Сучасний лицювальник - плиточник повинен знати:

    • властивості соляної кислоти та допустимо міцність розчину;
    • види і властивості матеріалів, що застосовуються для плиткового облицювання поверхонь;
    • інструменти і пристосування для виконання плиткових робіт;
    • технологію підготовки і обробки плиток; призначення розчинозмішувачів, їх будова та принцип дії;
    • технологію механізованого приготування розчинів і клеючих сумішей;
    • послідовність укладання гідроізоляції та влаштування стяжок; способи встановлення та кріплення плиток на поверхні;
    • технологічні операції при лицюванні поверхонь стін керамічними плитками на розчині і з використанням клеючих сумішей;
    • методи настилання підлог керамічними плитками на розчині; прості методи настилання підлог керамічними плитками з використанням клеючих сумішей; вимоги до якості лицювання; прийоми роботи з рівнем; дефекти облицьованих поверхонь та способи їх усунення; методи ремонту облицьованих стін та плиткових покриттів підлоги;
    • правила і норми з охорони праці під час виконання робіт.
    • Сучасний лицювальник - плиточник повинен вміти:

      • підготувати плитки для настилання підлоги і лицювання поверхні;
      • розрізати плитки склорізом, ручним плиткорізом, електроінструментом;
      • висвердлювати отвори; різати, перерубувати плитки і приточувати кромки;
      • приготувати розчин і клейову суміш механізовано;
      • укладати гідроізоляцію на різні основи;
      • виконувати влаштування цементно-пісчаної стяжки;
      • облицьовувати поверхню стін керамічною плиткою «шов в шов», «врозбіг» на розчині;
      • настилати основи керамічною плиткою на розчині;
      • заповнити шви між плитками;
      • перевіряти вертикальність і горизонтальність облицьованих поверхонь;
      • ремонтувати облицьовані поверхні та усувати дефекти;
      • виконувати прості роботи під час облицювання керамічними, скляними, азбестоцементними та іншими плитками.

      Необхідний рівень загальноосвітніх знань

      На успішне оволодіння професією маляра може розраховувати лише той, хто твердо засвоїв загальноосвітні програми з хімії) фізики, креслення, математики, трудового навчання та має добру фізичну підготовку.

      Ґрунтовні знання з математики дозволяють робітникові вести точні розрахунки щодо потреби у будівельних матеріалах і розчинах, обраховувати виконання норм виробітку та розмір ділянки. Знання фізики забезпечує вдале використання механічних і електрифікованих інструментів, машин, механізмів і пристроїв, визначення гранично допустимих норм навантаження на примостки та риштування. Хімія допомагає складати якісні розчини, визначати доцільність використання тих чи інших пластифікаторів та протиморозних домішок. Вміння "читати" креслення сприяє спрямуванню просторової уяви на розуміння та бачення задумів архітектора і проектувальників, втіленню їх у життя. Фізична загартованість дає можливість тривалий час перебувати у незручній робочій позі, протистояти примхам погоди при виконанні зовнішніх робіт.


    4. Вимоги професії до робітника.

    Професійна діяльність опоряджувальника відноситься до фізичної праці середньої важкості і напруженості. Фізичного навантаження опоряджувальник зазнає під час підготовки поверхні будівельних конструкцій, приготуванні і переробці малярних та штукатурних сумішей та їх нанесенні, переміщенні знарядь праці, будівельних матеріалів.

    Обмежень за віком та статтю професія не має. До виконання опоряджувальних робіт з токсичними матеріалами, а також робіт з ремонту штукатурки допускаються робітники не молодше 18 років, які пройшли навчання за типовими програмами і мають право на виконання цих робіт.

    Робота опоряджувальника однозмінна. Тривалість робочого дня становить 8 годин при п'ятиденному робочому тижні з двома вихідними (40 робочих годин). Під час робочого дня, але не пізніше як через 4 години після його початку, робітнику надається обідня перерва, тривалістю ЗО хвилин. Взимку при температурі -20°С через кожну годину маляру надаються 10-хвилинні перерви.

    Опоряджувальник має право на щорічну відпустку повної тривалості та додаткову відпустку за роботу в шкідливих умовах. У перший рік роботи відпустка надається через шість місяців безперервної роботи на даному підприємстві, у відповідності до відпрацьованого часу.

    Лише той, хто добре обізнаний і виконує правила техніки безпеки, може розраховувати, що не потрапить у ситуацію, яка може призвести до травм або аварії. Робочі інструменти маляра повинні мати гладкі та надійно закріплені ручки (держаки). Опоряджуючи фасад будинку або працюючи на висоті, штукатур повинен користуватися захисною каскою. Суворо забороняється скидати з риштувань чи підмостків будівельне сміття, залишки розчину, його компонентів, сухої штукатурки, піддони, ящики тощо. Щоб захистити від ушкоджень шкіру та органи дихання, штукатури використовують спецодяг і взуття, а також респіратори. Особливі вимоги висуваються до роботи з електромеханічним інструментом, машинами та механізмами. Настил підмостків та риштувань, якими користуються штукатури, роблять з дощок відповідної товщини або з інвентарних щитів. Настили висотою понад 1,1 м огороджують перилами.

    Упевненим щодо захищеності від помилок, травм і аварій маляр може вважати себе тільки тоді, коли добре оволодіє знаннями та навичками щодо електробезпеки, виробничої санітарії, пожежної безпеки, подання першої долікарської допомоги. Правила такого захисту встановлюються відповідно до будівельних та санітарно-гігієнічних норм.
    5. Медичні обмеження

    Для успішної діяльності необхідні наступні психофізіологічні якості: добрий естетичний смак, окомір, координація руху рук, творча уява, уважність і акуратність в роботі, здатність працювати на висоті.

    Робота протипоказана людям із захворюваннями: органів дихання (хронічний бронхіт, хронічна пневмонія і ін.); серцево-судинної системи (гіпертонія, серцева недостатність і ін.); органів травлення (хронічні захворювання печінки і ін.); опорно-рухового апарату (що обмежують рухливість рук, ніг); нервової системи (нав'язливі стани, непритомність і ін.); шкіри (дерміти, екзема і ін.).

    Всі опоряджувальні операції маляр виконує руками, тому важко переоцінити важливість розвиненості його рухового апарату, особливо кистей рук, м'язовосуглобних відчуттів та сенсомоторної координації. Так, виконуючи операцію з шпаклювання поверхні, штукатур через інструмент відчуває рельєф поверхні та змінює його відповідно до вимог шляхом збільшення або зменшення натискання. Не менш важливими є розвинена загальна координація рухів тіла та відчуття рівноваги, наявність яких забезпечує високу якість виконання малярних робіт на стіні та стелі на висоті. Руки маляра одночасно та злагоджено беруть участь у здійсненні різних операцій.

    Професійно важливою якістю маляра є витривалість до значних фізичних навантажень. Так, при розгладжуванні та затиранні розчину маляр долає його опір, докладає значних натискальних зусиль. Перенесення шлангів розчинонасосу та листів сухої штукатурки також вимагає певних фізичних зусиль. Нанесення шпаклівки на поверхню, достатньо трудомістка операція, що вимагає не тільки фізичної сили, але й задіяності всіх м'язів тіла робітника хоча нанесення шпаклівки за допомогою шпаклювального агрегату трохи зменшує вимоги щодо такої координованості, все ж фізичне навантаження на маляра залишається досить високим. В цілому всім, хто обирає для себе професію маляра, слід пам'ятати: вона вимагає доброї фізичної підготовки та здатності до навантаження на різні органи і частини тіла.


    6. Професійне навчання, структура навчання

    Молодий маляр, який ще не має достатнього досвіду роботи, повинен бути готовим працювати бетонярем, машиністом піскоподавальних або просіювальних машин, сортувальних автоматів, пересувних розчино-змішувачів та розчинонасосів, пересувних штукатурних станцій і навіть підсобним робітником або транспортувальником. Щоб зарадити можливому безробіттю, досвідченому маляру стануть у нагоді навички праці штукатура або професії лицювальника-плиточника, тому навчання в нашому професійному центрі по цим професіям інтегроване.

    На першому курсі навчання ви отримаєте професію штукатур, кваліфікація 2-3 розряд, на другому курсі – штукатур, кваліфікація 4 розряд, маляр кваліфікація 2-3 розряд, на третьому – лицювальник – плиточник кваліфікація 2-3 розряд

    Не менш важливою для опоряджувальника здатністю є вміння виконувати різноманітні розумові операції. Особливої ваги набувають вони при веденні опоряджувальних робіт нестандартних будівель та споруд і при виконанні декоративних малярних та штукатурних робіт. Будівельнику потрібно добре розумітися та розбиратися у кресленнях, технологічних картах, довідковій літературі, вирішувати, у який саме послідовності слід виконувати комплекс робіт у конкретному приміщенні. Все це царина інтелекту. Саме завдяки йому опоряджувальник обирає найбільш оптимальні щодо конкретних умов способи та прийоми роботи, здійснює розподіл о6оз'язків між членами ланки, організує власне робоче місце тощо.

    Індивідуальне професійне життя досить тривале та доволі складне.

    У ньому можуть бути злети та падіння, фахове зростання або зміна професії, розчарування та нові уподобання. Та як би воно не складалося, саме робітник вирішує подальший напрямок власного професійного шляху, має враховувати не стільки примхливі бажання, скільки стан ринку праці та можливості професійного навчання та підвищення кваліфікації.


    7. Перелік кабінетів, майстерень

    • майстерня по професії штукатур, лицювальник – плиточник;
    • майстерня по професії маляр;
    • кабінет спецтехнології та матеріалознавства.


    8. Заробіток

    У будівництві застосовують дві форми заробітної плати: погодинну та підрядну.

    Найбільш ефективною вважається підрядно-преміальна, за якою оплата проводиться за виконання завдання.

    Розмір заробітку маляра залежить від його кваліфікації. Бригадири малярних бригад за керівництво бригадою одержують додаткову плату, яка залежить від кількості працюючих в бригаді.

    Заробіток опоряджувальника визначається формою власності та спеціалізацією підприємства, організації, установи, де він працює. Опоряджувальники, які працюють на будівництві, отримують більший заробіток, ніж їх колеги, що працюють у житлово-комунальних господарствах і обслуговують житлові будинки. Заробіток у різних регіонах України може значно відрізнятися. Приблизний заробіток маляра 3-4 розряду складає 5000-8000грн. і більше. Професія маляра користується попитом на ринку праці і є дуже актуальною.


    9. Перспективи працевлаштування

    Сфера професійного використання випускника: будівельні організації, ремонтно-будівельні і житлово-комунальні управління, опорядження промислових, житлових, культурно-побутових будівель, а також в цеха домобудівних комбінатів

    10. Майстер в/н:

    Майстрами виробничого навчання є Решетовська Л.М., Ковальчук О.В.