Ковельський професійний ліцей

euroclub
Практичний психолог
Про учнівське самоврядування

Особлива увага в ліцеї приділяється учнівському самоврядуванню.

Головним завданням учнівського самоврядування є формування й розвиток соціально-активної, гуманістично спрямованої  особистості з глибоко усвідомленою громадською позицією, почуттям національної самосвідомості.

Розглядаючи учнівське самоврядування як один із видів самоврядування народу, А.С.Макаренко вважав його дієвим засобом підготовки підростаючого покоління до життя, праці, активної участі в загальнодержавних суспільних справах.

Формування ініціативної, здатної приймати нестандартні рішення особистості неможливе без широкого залучення  учнів до участі в управлінні ліцейними справами через організацію колективної творчої діяльності та учнівського самоврядування.

В Ковельському професійному ліцеї, так як в А.Макаренка (описано в книзі “Прапори на баштах”) учнівським самоврядуванням керує рада командирів. І якщо в минулі роки до ради входили лише  командири груп, то в цьому році -  раду значно розширили за рахунок відповідальних за секторами. Рада командирів засідає щомісячно, а один раз на тиждень педагогічні працівники проводять заняття з командирами груп та відповідальними  за сектори.

Учнівське самоврядування передбачає участь в ньому усіх без винятку учнів. Кожен учень в групі обов’язково має якесь доручення, відповідає за певну ділянку роботи. Питання поставлено так, щоб кожен учень відчував свою значимість,  свою вагу в колективі і, зрозуміло, що це заставляє його з усією відповідальністю ставитися до цього доручення.

Зрозуміло, що керують усім класний керівник та майстер. Та якщо ця робота як слід налагоджена, то учні не тільки суттєво допомагають своїм наставникам, а й в будь-який момент можуть їх замінити.

Для прикладу в багатьох навчальних групах виховні та інформаційно-просвітницькі години проводять самі учні, а класні керівники виступають в ролі консультантів, допомагають підшукати потрібну літературу. З учнівських активістів сформована лекторська група, члени якої виступають з цікавими матеріалами перед учнями.

Так же ефективно в групі працюють і інші сектори: культурно-масовий, спортивний, дисципліни та порядку, шефський, навчальний, виробничий, житлово-побутовий.

Одним з важливих напрямів учнівського самоврядування є проведення змагання на кращу навчальну групу та кращу кімнату в гуртожитку. Змагання на кращу групу проводиться за п’ятнадцятьма показниками, які включають  всі сторони життєдіяльності учнівського колективу, що робить шанси на перемогу для всіх  груп практично рівними. Підсумки підводять щосеместру і переможці отримують кошти на організацію туристичних подорожей по Україні. Наші учні лише за останні роки здійснили мандрівки в Київ, Карпати, Закарпаття, Почаїв, Львів, екскурсії та походи по Волинському краю.

Переможців на кращу кімнату визначає рада гуртожитку, вони отримують грошові премії.

За ініціативою учнівського самоврядування та при його активній участі було проведено цілий ряд цікавих заходів, серед яких хочеться виділити День народження ліцею (його 40-річчя), тематичний вогник до дня студента, літературний вогник, інтелектуальна гра “Що? Де? Коли?”.

Відрадно те, що наша рада командирів тісно співпрацює з міськими службами для молоді: відділом міськвиконкому в справах сім’ї та молоді, відділом культури й спорту, центром соціальних служб для молоді, службою в справах дітей.

Саме ці служби надають нам фінансову допомогу в проведенні різноманітних заходів, з їх допомогою ми в усіх групах провели відеолекторій “Молодь обирає здоровий спосіб життя”, “Шкідливим звичкам – ні!”, “Програму – тренінг з профілактики СНІДу”.

Звичайно, наші учні беруть участь і в міських заходах, зокрема стали лауреатами КВК та конкурсу “Міс Ковель”, що проводився в День міста.

Окремої уваги заслуговує акція “Милосердя”. За кожною групою закріплені ветерани війни та праці. А дві групи взяли шефство за групою дитячого садка, де виховуються дітки-інваліди, діти з неблагополучних сімей та будинком для людей похилого віку.

Традиційними стали виступи учасників художньої самодіяльності в військовій частині та в виховній колонії для малолітніх.

Ми вчимося бути милосердними в цьому жорстокому світі, де найбільше не вистачає уваги, добра, милосердя.

Цікава форма роботи започаткована в цьому навчальному році: конкурс на кращий виховний захід, що проводить кожна навчальна група, а організовує, знову ж таки, учнівський актив.

Конкурс триватиме протягом всього навчального року.

Вже проведені тематичні вечори “Машинобудівник – звучить гордо”, “Співачка досвітніх огнів”, Усний журнал “Народні промисли України”, Свято козацької слави, круглий стіл “Україна: історія та сьогодення”, правовий брейн-ринг та інші.

А про все, що в нас відбувається, можна дізнатися з стіннівки “Ліцеїст”, яка видається двічі на місяць, редакторами, журналістами, фотокореспондентами, художниками якої є також наші учні. Всі номери газети зберігаються в ліцейному музеї для прийдешніх поколінь.

А взагалі-то, учнівське самоврядування не просто гра, це підготовка молодих громадян, з активною життєвою позицією до життя в сучасному демократичному, разом з тим такому складному і не передбачуваному світі.

Особлива увага в навчальному закладі приділяється роботі з підлітками групи ризику та профілактиці правопорушень в цілому.

Для цього в  ліцеї створено штаб профілактики правопорушень і пропаганди правових знань, який і координує всю цю роботу. В кожній навчальній групі діє групова рада профілактики.

Кожної третьої середи проводиться день профілактики правопорушень.

Активно працює психологічна служба ліцею: діє методично-консультаційний пункт, куди залучені також працівники КМСН та служби в справах дітей, ЦССМ і, де кваліфіковану пораду та консультацію можуть отримати не лише учні, а й їх батьки.